Treści programowe: Obszar w zakresie mowy i myślenia oraz edukacji społeczno – moralnej: · Rozumienie i wyrażanie treści, uczuć przez werbalne i niewerbalne środki wyrazu · Nabywanie umiejętności wypowiadania własnych myśli w sytuacjach problemowych, podawanie propozycji rozwiązań · Ćwiczenia oddechowe polegające na wprawianiu w ruch poprzez dmuchanie · Reagowanie na polecenia nauczycielki
Przebieg zajęcia; 1. Powitanie zabawa integracyjna wg propozycji pedagogiki zabawy KLANZA „ Iskierka” 2. Zagadka obrazkowa każde dz. wyszukuje kopertę ze swoim imieniem i układa znajdujący się w niej pocięty na części obrazek / części wg możliwości dz /. Obrazki to ; sanki Dzieci wypowiadają się z jaka pora roku kojarzą im się te ilustracje. 3. Rozmowa o śniegi i zimie. Dz. wypowiadają się czy lubią zimę, w jaki sposób można bawić się na śniegu. Tworzą listę atrybutów śnieg jest…/ jaki?/, a także analogie – „śnieg jest biały jak…” 4. Zabawa ruchowa „Sporty zimowe”, w trakcie muzyki wolnej naśladują jazdę na łyżwach, podczas szybkiej w parach tworzą sanki. 5. Odczytanie listu od Zimy przez nauczycielkę w którym zaprasza dzieci do wspólnej zabawy – wykonanie zadań. Aby wyznaczyć kolejność wykonywania poszczególnych zadań dz. rzucają kostką. Zadanie 1: dz. otrzymują koszyczki na których narysowane są kropki, zadaniem dz. jest przeliczenie kropek i nazbieranie takiej samej ilości śnieżynek , następnie każde dz. indywidualnie przelicza. Zadanie 2:Zabawa w dmuchanie śnieżynek. Każde dz. zabiera zawieszona na nitce śnieżynkę i poprzez dmuchanie wprawia ją w ruch, dmuchają zgodnie z poleceniem nauczyciela: lekko, mocniej, mocno Zadanie 3:Improwizacje ruchowe. Dz. pokazują ruchem, gestem, mimiką różne stany uczuciowe na polecenie n-lki.: jak byście się czuli i zachowywali, gdyby: udało wam się skoczyć na nartach dalej niż Małysz / radość/ gdyby zniszczono wasze ulubione sanki? / smutek/ gdyby wasze sanki nagle zaczęły unosić się nad ziemią? Zadanie 4: Zaśpiewać i zilustrować ruchem wybrana piosenkę o zimie.
6. Dzieci otrzymują prezent od Zimy –cukierki w bryle lodu, dotykają bryły, opisują ja, zastanawiają się jak wydostać z niej cukierki, podają różne rozwiązania problemu / burza mózgu/ 7. Pożegnanie – otrzymują cukierki
Opracowała: Anna Waszkiewicz |